BLUEBERRY CHEESE CAKE (UNBAKE)



Yummy!!! itu yg boleh shima katakan...dah x ingat brp kali wat..sedap sgt. Yg order lain, yg buat sendiri lain. Tp itulah...bila mkn ciskek ni aduhai..bkn cukup 1 slice...mesti nak ulang dan ulang...huhu..tu yg payah..mmg bertimbun2 la lemak dlm badan nih...Ok sape suka ciskek...jom salin resepinya....
 

Blueberry Cheese Cake (Unbake)
Sumber : Aku. Zack
 
Base:
100g biskut Oreo, kisar hancur
45g butter, dicairkan
***Gaul biskut Oreo dengan butter, tekan pada dasar loyang yang telah diletakkan baking paper dahulu. Simpan dalam peti sejuk.

Adunan yoghurt cheese:
(Shima buat double)
 125g cream cheese, suhu bilik
137g @ 1 bekas yoghurt perisa blueberry
30g gula kastor
80g blueberry filling - boleh guna ada biji buah blueberry
125g whipping cream, pukul hingga gebu dan bertanduk (soft peak)
1/2sb + 1/2st gelatin Halagel
2sb air hangat

Cara:
1. Pukul cream cheese, gula kastor dan blueberry filling hingga sebati.
2. Masukkan yoghurt, gaul rata.
3. Masukkan gelatin ke dalam bekas berisi air hangat. Biarkan 5 minit hingga kembang, cairkan secara double-boiler atau guna microwave-oven (on HIGH 3saat. kacau rata). Biarkan hingga ia suam, kemudian baru masukkan ke dalam adunan yoghurt cheese. Gaul rata.
4. Perlahan-lahan kaup balikkan whipping cream ke dalam adunan. (NOTE: Pastikan whipping cream tidak terlalu sejuk untuk elakkan adunan terus pekat bila ia bergaul dengan adunan bergelatin tadi.) Kaup balik rata-rata, tuangkan ke dalam loyang berisi base.
5. Sejukkan dalam peti sejuk paling kurang 4 jam atau lebih.
6. Menggunakan hair dryer, lalukan muncungnya pada keliling loyang 2-3 kali. Guna suhu paling perlahan. Keluarkan cheesecake dan alihkan ke atas cakeboard menggunakan spatula besar.
7. Hiaskan atasnya dengan blueberry filling dan sedia dipotong.

No comments:

Post a Comment