KEK SUJI PANDAN

 
 
Assalamualaikum...
 
Ni n3 yg dah lama tertunggak jg. Walaupun dah lama tp shima tetap ingat rasanya yg lemak manis...dan ditambah dgn haruman pandan..walla..ssedaplah. Asalnya kek suji @ semolina biasa, tp shima saja tambah letak esen pandan bg menggantikan rasa vanilla. Tak sangka sedap pulak...Oklah sape nak try boleh salin resepinya hookeh!!! 
 

KEK SEMOLINA @ SUJI PANDAN
Sumber : Kak Yati Sinar Kehidupanku

BAHAN-BAHANNYA

250 g mentega berkualiti tinggi

170 g gula halus

2 camca besar madu

4 biji telur gred A

100 ml susu segar

   2 camca teh esen pandan dan pewarna hijau

 170 g tepung gandum

 1 camca teh baking powder

 100 g semolina @ suji

 Secubit garam



Cara-cara

                Tepung gandum digaul bersama baking powder dan diayak, kemudian campurkan semolina@suji dan garam, gaul rata. Telur, susu dan esen vanilla disatukan dan kocok hingga semua sebati. Ketepikan.

              Putar mentega, gula halus dan madu hingga kembang. Masukkan bancuhan telur + susu + esen pandan dan pewarna hijau tadi sedikit demi sedikit sambil terus memutar hingga putih dan gebu (macam gambar no 2).

                Pada kelajuan perlahan, masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga habis, gaul rata dan masukkan ke dalam tin kek yang telah disapu dengan mentega dan dialas dasar tin dengan kertas minyak.

   Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 175C selama 45 minit atau hingga masak. Sejukkan kek atas jaringan sepenuhnya sebelum dipotong.

 


No comments:

Post a Comment