DONUT KENTANG


Assalamualaikum...
Hari ni shima malas nak celoteh panjang..banyak kerje yg perlu disiapkan. Ok..jom tengok resepi donut yg lembut dan sedap ni..nyumm..nyumm...Shima dpt resepi ni dr blog kak Madiha...banyak resepi roti dlm blog beliau...Izinkan shima share resepi ni ya...TQ..


Donut Kentang

Bahan2 doh
1 biji kentang (anggaran 150 ~ 190 gm) ~ kupas, potong & rebus empuk
200 ml air suam
70 ml minyak masak
70 ml susu pekat
½  peket mauripan (5.5 gm)
550 ~ 580 gm tepong gandum
1 sudu kecil (sudu kfc) garam

Bahan tambahan
minyak masak
gula kastor

Cara2 Menyediakan
1. Kentang dikisar bersama 200 ml air sehingga halus lalu tuangkan ke dalam mangkuk menguli.
2. Campurkan garam, minyak masak, susu pekat & mauripan ke dalam mangkuk kentang tadi dan kacau rata.
3. Masukkan tepong sedikit demi sedikit sambil diuli rata. Uli sehingga mendapat doh yang lembut & licin. Tak perlu habiskan tepong sekiranya doh sudah elok lembut & tak melekat ditangan. Bila doh siap diuli.. tutup mangkuk doh dengan tuala lembab atau dibungkus mangkuk tadi dengan plastik bersih & perap doh sehingga naik sekali ganda.
Untuk kaedah menggunakan BM.. masukkan saja bahan2 mengikut urutan ke dalam BM & set kan kepada program doh. Tunggu sehingga siap.
4. Tumbuk doh yang telah naik tadi untuk mengeluarkan angin. Bentukkan donat samada menggunakan donut cutter dengan mencanai doh atau boleh juga bulat2kan doh seperti membuat cucur badak. Susun di atas dulang. Bila doh sudah naik.. sapukan jari dengan minyak masak & buat lubang ditengah2 dan goreng sehingga kekuningan. Salut dengan gula kastor & sedia dihidangkan.

Nota: 
Sapukan dulang dengan sedikit minyak masak sebelum mengatur donut yang dibentuk supaya donut tak melekat pada dulang semasa nak digoreng. 







No comments:

Post a Comment